سختی گیر آب موتورخانه

سختی گیر آب موتورخانه یا در واقع رسوب گیر جریان اب موتورخانه دستگاهی جهت کاهش میزان سختی یا حذف یونهای رسوب پذیر مدار آب است. سختی گیر آب موتور خانه با هدف تقلیل میزان TDS جریان آب طراحی و تولید می‌شود. انواع سختیگیر موتورخانه شامل تیپ فایبرگلاس و فلزی می‌باشد. امروزه به دلیل راندمان بسیار بالا و عمر مفید بالاتر سختی گیرهای موتور خانه فایبرگلاس کاربرد بیشتری را در این صنعت به خود اختصاص داده است. یکی از تجهیزات مهم در موتورخانه سختی گیر رزینی بشمار می‌رود. این محصول با کاهش یا حذف یونهای رسوب کننده در لوله یا مدار جریان آب باعث جلوگیری از کاهش راندمان تاسیسات این بخش می‌گردد. همانطورکه می‌دانید تشکیل رسوب بصورت تدریجی سبب کاهش بازده حرارتی (سرمایش یا گرایش) تجهیزات صنعتی خواهد شد. بنابراین بکارگیری رسوب زدای رزینی در سیکل گردش آب موتورخانه بسیار مفید خواهد بود. علاوه بر این رسوب گرفتگی موجب کاهش طول عمر تاسیسات این بخش می‌شود.

سختی گیر آب موتورخانه

سختی گیر آب موتورخانه چیست و چه کاربردی دارد؟

سخی گیر، جزء اجزای موتورخانه میباشد که نقش بسزایی در حفظ راندمان سیستم دارد. این محصول از هدر رفتن انرژیو  کاهش عمر تاسیساتی نظیر دیگ بخار جلوگیری می‌کند. همچنین موجب جذب یونهای رسوب پذیر مدار آب لوله کشی موتورخانه می‌شود. درون موتور خانه سیستمهای حرارت مرکزی برای تولید آب نرم کاربرد دارد. وجود یونهای رسوب کننده یا گردش آب با کیفیت نامناسب، بصورت تدریجی راندمان محصولات را کاهش می‌دهد. همچنین آسیب جدی بر تجهیزات موتورخانه و سیستم گرمایشی وارد می‌کند. مکانیزمهای مختلفی برای کاربرد سختی گیر موتورخانه وجود دارد. از جمله انواع روشهای پاکسازی می‌توان رسوب گیری مغناطیسی، رزینی را نام برد. رسوب زدای رزینی ضمن اشغال فضای بیشتر در موتورخانه، قابلیت رسوب زدایی بیشتری دارند. به همین دلیل بکاگیری سختی گیر رزینی در موتورخانه رایج تر است.

نحوه کار سختی گیر موتورخانه

ترکیبات منیزیوم، کلسیوم موجود درون جریان اب سخت با بکارگیری سختی گیر آب  موتورخانه، با ترکیبات سدیم و پتاسیوم جایگزین می شوند. حتی با ایجاد چرخه گردش سیال، می‌توان میزان سختی را کاهش بیشتری داد. جریان آب سخت با گذر از لایه های رزین تبادل یون می‌کند. البته باید پس از گذر حجم معبنی از آب، دستگاه روی حالت بکواش قرار گیرد. این امر موجب بازگشت خواص رزین یا بعبارتی احیاء آن خواهد شد. میزان بکواش معمولا بین 10 الی 15 دقیقه تعریف می‌گردد. در این حالت اب در جهت عکس درون دستگاه گردش می‌یابد. پس از انجام بکواش برای بازسازی رزین، بایستی 45 دقیقه بصورت ماندگار، در مجاورت محلول سدیم کلراید قرار بگیرد. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در زمینه سختی گیر دیگ بخار کلیک کنید.

تجهیزاتی که در موتورخانه استفاده می شود شامل: دیگ (اعم از دیگ بخار یا دیگ آبگرم) مبدل حرارتی (صفحه ای )منبع آبگرم (کویل دار و دوجداره )، لوله هدایت سیال میباشند.  تمامی این تجهیزات بصورت مستقیم با آب تماس دارند. اگر آب مورد استفاده دارای یون های کلسیم یا منیزیم باشد، سبب ایجاد رسوب در بخشهای مرتبط با سیال نظیر لوله، پکینگ و سایر موارد می‌گردد. بطور نحوه کارکرد یا طرز کار سختی گیر موتورخانه بسیار ساده است. بطوریکه همگان می‌توانند براحتی این محصول را بکار گیرند.  پایین آمدن تدریجی راندمان حرارتی، افزایش سوخت مصرفی، گرفتگی لوله، تیوبهای داخل مبدل حرارتی کویل از جمله آسیبهای احتمالی متعدد بشمار می‌روند.

رسوب زدا موتورخانه

مراحل نصب و راه اندازی سختی گیر آب درون موتورخانه

  • لوله های آب ورودی و خروجی دستگاه موتورخانه را به سیستم سختی گیر وصل کنید
  • جهت جلوگیری از ورود رزین به سیستم، لوله های رابط شیر نیمه اتوماتیک و نازل های آن را وصل کنید.
  • بعد از باز نمودن در ب دریچه دسترو یا فلنج بالای مخرن رزنین کاتیونی و سیلیس را بستر سازی کنید و در ادامه فلنج یا درچه دسترو را محکم ببندید.
  • به قرار دادن تانک نمک حاوی محلول آب نمک با غلظت مناسب ده در صد در زیر لوله آب نمک دستگاه اقدام نمایید.
  • ابتدا همه شیر ها را درحالت بسته قرار دهید و سپس هواگیری دستگاه را باز نمایید.
  • دسته شیر سولو Solo Valve  را در وضعیت راه اندازی Run قرار دهید.
  • شیر شماره 1 شیر ورودی را باز نمایید، مخزن دستگاه در این حالت به تدریج پر از آب می شود.
  • بلافاصله پس از مشاهده خروج آب از لوله هواگیری، شیر هواگیری ببندید.
  • شیر شماره 2 شیر خروجی را باز نمایید بدین طریق، دستگاه آماده بهربرداری و تصفیه آب موتورخانه است.

دستگاه تصفیه آب موتورخانه

قطعات سختی گیر آب موتورخانه

  • مخزن اصلی نگهداری رزین

 این بخش در دستگاه به مخزن مواد معدنی معروف است که تشکیل شده از آب سخت و رزین می باشد.که آب سخت موجود در دستگاه طی فرآیند تبادل یونی تبدیل به آب نرم می شود. لوله های آبرسانی آب سخت را به درون بخش اصلی دستگاه هدایت میکند و بعد عبور آب سخت از بستر رزین سختی گیر فرآیند یونی بین بین یونها کلسیم و منیزیم آب و یون سدیم رزین ها صورت می پذیرد و آب نرم تولید شده از طریق خطوط لوله کشی منازل شما جریان می یابد و به سمت لوازم خانگی شما هدایت می شود.

  • شیر اتوماتیک و دستی

وظیفه این قطعه اندازه گیری و تنظیم جریان آب عبوری از مخزن اصلی و درون منزل شمار را دارد.این قطعه یک شاخص اندازه گیری را در خود جای داده تا حجم اب ورودی به مخزن را ردیابی کند و قبل از اشباع رزینها فرآیند چرخه بازسازی را یطور خودکار انجام می دهد.از قبل در داخل سوپاپ شیر کنترلی حداکثر ظرفیت سختی زدایی در بی آب عبوری برنامه ریزی شده است.حداکثر ظرفیت سختی گیر به عواملی مانند ابعاد خانه ،تعداد ساکنین، میزان TDS آب ،شیر کنترلی و ... بستگی دارد.

  • مخزن نگهداری محلول سدیم کلرید یا نمک

این مخزن در بردارنده محلول بسیار غلیظ نمک مرغوب یا گاها پتاسیم می باشد که در صورت کاهش ظرفیت نرم کنندگی رزین به سوی مخرن اصلی جریان می یابد و با جاری شدن بر بستر رزین فرزینها را احیا می نماید.

اجزای جانبی رسوب گیر موتورخانه

  • شیر های ورودی و خروجی آب
  • گیچ فشار
  • شیر تخلیه هوا
  • هندهول یا منهول بازدید
  • شیر چندراهه
  • نازل های بالا و پایین مخزن
  • رزین
  • کانکتور
  • واشر
  • نمک
  • کیسه شن

اجزای اصلی سختی گیر موتورخانه

طرز احیای رزین رسوب زدای پکیج موتورخانه چگونه است؟

  1. ابتدا شیرهای شماره 1 تا 4 را در وضعیت بسته قرار دهید.
  2. دسته شیر سولو را به حالت (REGEN) در آورید
  3. با باز کردن شیر شماره 3 و 4 اجازه دهید که محلول آب و نمک وارد سیستم شود.
  4. شیر سولو باز نمایید، می توانید میزان مکش را توسط پیچ گوشتی مناسبی تنظیم کنید.
  5. بعد از سپری شدن مدت لازم وارد مرحله بعدی شستشو رزین با آب شوید.
  6. برای آشنایی با سختی گیر پکیج چیست کلیک نمایید.